Průvodce pro sportovní draky
Milí uživatelé draků,
v tomto návodu naleznete všeobecně platné kroky k sestavení a létání většiny řiditelných draků. V případě, že se jedná o Vašeho prvního draka, vyzkoušejte si sestavení nejprve doma v klidu. Zkontrolujte především stav složeného draka z továrny. Toto Vám později pomůže draka opět optimálně zabalit. K některým drakům jsou přibaleny speciální informace, které obsahují další odkazy. Vedle zvláštních tipů k sestavení tam naleznete také technická data k Vašemu modelu.
V případě dotazů se podívejte na naše internetové stránky, kde naleznete další podpůrné informace. Zavolejte nám nebo pošlete email či dopis! Těší nás každá chvála a kritika, Vaše dotazy zodpovíme rádi! Všechny adresy naleznete na zadní straně obálky. Prosím seznamte se také s našimi všeobecnými záručními podmínkami v přiložené brožuře.
Přejeme Vám hodně zábavy s drakem
Váš tým NejlevnejsiDraci.cz
Bezpečnostní instrukce
1/ Životu nebezpečno! Nikdy nelétejte za bouřky, a když se blíží špatné počasí.
2/ Životu nebezpečno! Nikdy nelétejte poblíž drátů elektrického vedení, silnic nebo letišť.
3/ Nelétejte se svým drakem nikdy na přeplněných místech. Nepoužívejte draka tam, kde by se jím mohli ostatní cítit ohroženi. Přihlížející by měli vždy stát za pilotem.
4/ Dodržujte odstup od ostatních draků. Napnuté šnůry se mohou navzájem přeříznout, jsou ostré jako břitva.
5/ Nikdy nelétejte v chráněných oblastech.
6/ Ujistěte se, že máte kontrolu nad svým drakem, že jsou všechny části v pořádku sestaveny a materiál nepoškozen.
7/ Nikdy nelétejte s drakem za příliš silného větru. Můžete přetížit materiál, ztratit kontrolu nad svým drakem a ohrozit přihlížející osoby.
8/ Chraňte životní prostředí. Nenechávejte zbytky šňůr, tyček a ostatního odpadu v krajině.
9/ Informujte se na pravidla ohledně létání s kity, letovou hladinu pro draky a bezletové zóny. V Německu je přípustná délka lana maximálně 100 metrů.
Volba oblasti pro létání
Výkon draka, jistota a zábava jsou závislé na výběru oblasti pro létání. Vítr by měl být pokud možno bez turbulencí. Turbulence jsou způsobeny např. budovami, stromy či střechami. Dokonce i ve vzdálenosti 100 metrů mohou mít turbulence negativní vliv na chování draka.
Strana obrácená k větru se nazývá návětrná. Strana obrácená proti větru je závětří. Drak létá tedy „v závětří“ zatímco pilot stojí zády „k návětrné straně“.
Turbulentní vítr může být velmi nebezpečný, může překvapit a přetížit konstrukci draka.
Vyvarujte se létání za silného větru.
Větrné okno
Drak létá uvnitř tzv. větrného okna, které tvoří přibližně čtvrtinu koule okolo pilota, v jejíž středu se nachází. Tím se dá lehce rozpoznat, že drak léta po kruhových drahách.
1/ Zenit
Oblast okraje větrného okna, která leží přímo nad pilotem, se nazývá zenit. Zde se drak pohybuje obzvlášť klidně a bez velké tažné síly. Využijte pozici v zenitu také pro menší oddechové pauzy.
2/ Okraj větrného okna
Tlustý šedý kraj na obrázku popisuje konec větrného okna, ke kterému se drak dostane za bezvětří. Zde je tažná síla nejnižší.
3/Minimální tah na okraji větrného okna
Maximální tah ve větrném okně
4/ Powerzone
Oranžově zbarvená oblast na obrázku ukazuje tzv. power zónu, ve které je tlak větru na draka největší.
5/ Přistávací zóna
Při silném větru zde startuje i přistává kite.
Pozice deváté hodiny
Levý okraj větrného okna
Drak zde lehce přistává
Pozice dvanácté hodiny
Zenit. V této poloze vyžaduje ovládání draka nejméně sil.
Pozice třetí hodiny
Pravý okraj větrného okna
Zde s drakem snadno přistanete.
Beaufortova stupnice
1- Vítr je viditelný na pohybu kouře.
2- Vítr je cítit na nastavené tváři. Listy šelestí.
3- Úzké větvičky a listy se pohybují.
4- Malé větvičky se pohybují.
5- Větší větvičky a menší stromy se pohybují.
6- Pohyb silnějších větví.
7- Stromy se ohýbají, odpor při chůzi proti větru.
8- Větve se lámou. Auta jsou smýkána po ulici.
Liščí smyčka
… je nejdůležitější uzel, který by měli ovládat kiteři. Tato smyčka se utáhne při zátěži.
Uvedené fotografie ukazují, jak použít uzel k upevnění letových lan.
□ letová lana
□ navázání
1- nos kitu
2- náběžná hrana
3- horní konektor náběžné hrany
4- úchytné rameno
5- spojovací článek náběžných hran
6- dolní konektor náběžné hrany
7- vrchol křídla
8- napínací čepička
9- vlečná hrana
10- vnější a vnitřní omezovače
11- dolní podpěra
12- konec hřbetu s krytkou
13- středový kříž
14- závěsný bod
15- uzda (horní, centrální, vnější)
16- přední strana křídla
17- kýl
18- horní podpěra
19- navíječ s lany
20- řídicí poutka
Sestavení
Stoupněte si při sestavování draka zády ke větru a kite nechte otočený nosem proti směru větru. To udrží draka i při silném větru v klidu na zemi.
1/ Opatrně rozbalte draka. Případně odstraňte gumovou krytku ze středového kříže. Pozor na eventuálně vypadnuvší tyčky a části.
2/ Pokud má Váš drak délku větší než 1,20 metru, je tento zpravidla rozdělen na menší části pro přepravu. Na tyč horní náběžné hrany je přilepen spojovací článek tak, že spodní tyč je zasunuta do horní. Spojovací články jsou většinou skryty při montáži náběžné hrany. Dávejte tedy tyčky dohromady opatrně.
3/ Jestliže má Váš kite na špičce křídla tenké, většinou bílé poutko, položte ho, jak je ukázáno na obrázku číslo 3. Toto poutko je koncem napínací šňůry, která vede přes okraj vlečné hrany. Vlečná hrana se tímto napne.
4/ Nyní je napnutá náběžná hrana. Menší modely mají na náběžné hraně často gumu a jsou napnuty již z továrny. Složitější modely jsou vybaveny napínací šňůrou. Natáhněte napínací šňůru přes čepičku, která je umístěna na konci tyče náběžné hrany (viz obr. číslo 4).
Sestavení 2
5/ Mnohé modely jsou vybaveny dodatečnými opěrami křídla. Tyto jsou montovány na zadní stranu plachty (viz obrázek). Prosím s ohledem na montáž, dbejte na informace o produktu, které mohou být odlišné od vyobrazení.
6/ Zasuňte horní křížovou opěru (u některých modelů není k dispozici) tak hluboko do horního konektoru náběžné hrany, jak je jen možné. Při zasouvání pozor, aby tyčka nesjela do křídla.
7/ Projeďte nyní rovněž tak se spodními křížovými opěrami. U draků s jednou spodní opěrou si prosím prohlédněte krok 8.
8/ U draků s jednou procházející spodní opěrou je třeba posunout nalepený spojovník (nazýváme ho anglicky „bone“ nebo kost) do O-kroužku na kýlové tyčce. Poté zasuňte konce tyčky co možná nejdále do odpovídajících spojovníků náběžných hran, jak bylo popsáno v předcházejícím kroku.
(Vyzkoušejte, zda leží všechna uzdová lana volně. To znamená, zda se nenachází pod nějakou tyčkou. Překontrolujte také pevné usazení Stopperclips nad a pod spojovníkem.)
Sestavení 3
9/ Pokud má Váš drak na spodním konci kýlové tyčky suchý zip, přezkoušejte tento či ho případně pod tlakem zavřete. Překontrolujte závěr rovněž po pádu a udržujte ho v čistotě.
10/ Váš drak může obsahovat na každé straně několik vymezovačů. Podle typu modelu mohou být tyto rovné či zahnuté. Vymezovače jsou obvykle namontovány napevno na stranách křídla a musí být zasunuty do spojovače na spodní opěře.
11/ U některých modelů musíte zasunout ale nejprve vymezovač do kapsy na hraně. Vymezovač tak vytvoří oblouk (viz obrázek). Oblouk vymezovače dovoluje plachtě dynamické přizpůsobení se různým podmínkám větru a tlaku při letu.
12/ Existují draci, u kterých je vlečná hrana napnutá pomocí šňůry, která prochází švem a je připevněna na centrální kříž zadní strany plachty. Gumová šňůra se stará o dynamickou regulaci napětí této lemové šňůry a o rovnoměrné rozložení napětí mezi pravou a levou stranou plachty. Napětí vlečné hrany může být regulováno posunutím uzlů na gumové šňůře. Posunutí uzlu směrem k centrálnímu kříži zvyšuje napětí. Příliš velké napětí rozpoznáte podle toho, že se vlečná hrana začíná vlnit.
Sestavení 4
13/ Položte draka na břicho (opěry ukazují k zemi), nosem proti větru. V této pozici je drak tlačen větrem proti zemi a nemůže tak vzlétnout. Vytáhněte přitom uzdová lana ve směru nosu.
14/ Nyní připojte letová lana k uzdovým pomocí dvojité smyčky. Spojte červenou smyčku s levým uzlovým adaptérem a druhou smyčku (je jinak zbarvená) s pravým uzlovým adaptérem.
15/ Nyní rozviňte letová lana. Pohybem zápěstím nahoru a dolů odviňte lana z navíječe a současně postupujte od ležícího kitu směrem proti větru. Navíječ nemá na létání vliv, slouží pouze jako uložiště lana. Při vázání lan nezvedejte kite, jinak se vítr může dostat pod plachtu, což následně může způsobit neúmyslný vzlet kitu.
16/ Prostřednictvím dvojitých smyček (stejných jako v bodě 14) spojte letová lana s řídicími poutky. Vzpomeňte si prosím, jakou barvu jste připojili na pravou a jakou na levou stranu, jinak se Vám může stát, že bude mít poutka obráceně.
- Bezpodmínečně si zkontrolujte, že obě letová lana mají stejnou délku. Používejte pouze taková lana, která jsou určená pro kity, tj. s dostatečnou pevností v tahu. Informace o lanech můžete najít v přiloženém informačním listu produktu.
- Kity, které jsou nové z továrny, musí být nejprve zalétány a až poté mohou být vystaveny plnému výkonu. Švy a uzly si musí sednout a látka mírně roztáhnout. Podle síly větru může zalétání trvat chvíli nebo i několik hodin. Kvalita zalétání má pak vliv na letové vlastnosti kitu.
Váš postoj
Stejně tak jako v jiných sportech, je vaše postavení těla velmi důležité pro úspěch, prožití zábavy a bezpečnost.
1/ Zvedněte řídicí poutka a držte je paralelně tak, jak je ukázáno na obrázku č. 1. Analogicky k navázání letových lan by se mělo lano s červenou úchytkou nacházet v levé ruce.
2/ Postavte se do základní pozice zády k větru. Ohněte mírně ruce a držte je paralelně před sebou, jak je k vidění na obrázku. Nechte se- podle větru a velikosti draka- mírně táhnout dopředu. Pro získání lepší stability se doporučuje jednu nohu posunout vpřed.
3/ Právě při slabém větru jsou často k vidění začátečníci s rukama doširoka roztaženýma či pažemi nataženými do výšky. Draka díky tomu nelze snadno kontrolovat. Ponechte své ruce vždy paralelně před svým břichem.
4/ Dalším chybným krokem u začátečníků jsou překřížené paže. Pro tento krok není žádný důvod. Je jedno, do jakého směru drak poletí, paže zůstávají vždy paralelně vedle sebe jako při držení řídítek jízdního kola.
Start
První pokus se startem proveďte, když je mírný vítr (3. až 4. Stupeň Beaufortovy stupnice).
1/ Držte lana lehce napnutá. První let je vhodné provést s pomocníkem, který vyhodí kite nahoru. Táhněte za obě lana, dokud se drak nezvedne. Jestliže je slabý vítr, pomozte si při tažení draka vzhůru několika kroky vzad. Ujistěte se ale nejprve, že za sebou nemáte žádné překážky.
2/ Start bez pomocníka vyžaduje zkušenosti. V případě silného větru použijte zemnící kolík (HQ příslušenství) nebo stanový kolík pro ukotvení letových lan k zemi. Postavte kite do vzpřímené polohy a nakloňte jej dozadu tak, aby letová lana byla napnutá. Takto postavený drak nemůže samovolně vzlétnout. Následně zvedněte smyčky a opatrně posuňte kite do vzpřímené pozice rovnoměrným tahem za obě letová lana dokud kite nevzlétne.
3/ Po několik prvních startů, jednoduše zkoušejte létat s kitem v oblasti zenitu, kde kite létá jen s mírnou tažnou sílou. Zkuste v této pozici kite po nějaký čas udržet.
4/ Pro získání citu k ovládání kitu používejte krátké, klidné pohyby – jemně zatáhněte doleva a vybalancujte tahem doprava, atd. Jestliže kite létá ve smyčkách a letová lana se kříží, nepanikařte. Jednoduše opět vzlétněte a pokračujte ve zkoušení. Moderní lana mohou mít na sobě mnoho zkroucenin, aniž by tyto měly vliv na jejich ovládací vlastnosti.
Řízení
1/ Řízení kitu je jednoduché. Tažením za pravou ruku spouštíte pravou křivku, zatímco tažením za levou ruku spouštíte křivku levou. Čím více zatáhnete, tím budou křivky ostřejší (utaženější).
2/ Jakmile vrátíte svoje ruce do neurální polohy (vedle sebe), kite pokračuje v současném směru, až se zastaví na hraně větrného okna.
3/ Vždy pohybujte nejprve jen jednou rukou, zatímco druhá je v neutrální poloze. V rámci trénování zkuste proletět několik ležatých osmiček. Začněte na vrcholu větrného okna a postupně se odvažujte jít níž a níž, až do powerzóny.
4/ “Silné zatáčky“: létejte pravotočivými zatáčkami taháním za pravé letové lano. Můžete také samozřejmě létat na druhou stranu.
Jestliže vystrčíte jednu ruku vpřed z neutrální polohy – kite začne zatáčet v opačném směru. Vystrčte levou pro zatáčení kitu doprava ve směru hodinových ručiček, vystrčte pravou pro zatočení kitu proti směru hodinových ručiček. Rychlým vystrkováním a vracením do neutrální polohy vzniká rychlé otáčení, takže můžete létat v “energických“ zatáčkách.
NEPANIKAŘTE!
Chcete-li zmírnit blížící se srážku, utíkejte směrem k vašemu kitu nebo pusťte letová lana krátce předtím, než kite dosáhne země. Tyto úkony uberou jeho tažnou sílu, takže kite klesne k zemi. Ujistěte se, že neohrožujete nikoho ve směru kitu a nevytváříte nebezpečné situace.
Přistání
1/ Pro přistání naveďte kite na hranu větrného okna. Rychlost a tažná síla kitu se zde zmenší.
2/ Lehce poté zatáhněte za lano obrácené k zemi. Jestliže chcete ukončit létání, je to nejjednodušší, pokud Váš pomocník zajistí kite položením na břicho s nosem proti větru. Pokud je velmi mírný vítr nebo s trochou zkušeností, je to také možné bez pomocníka, kdy taháte za horní lano dokud kite nesedne na břicho. Když kite leží na břiše a jeho nos směřuje proti větru, nemůže samovolně vzlétnout.
NOVÝ START
3/ Pro opětovné vzlétnutí je nejlehčí popojít tak daleko, dokud se kite neocitne přibližně ve středu větrného okna. Tento pohyb přenese kite zpět do powerzóny, takže jeho současná pozice se stane novým startovacím bodem. Trénujte kontrolování lana nahoru směřujícího křídla. Tím se snáze podaří s drakem manévrovat.
4/ Pro start z této pozice opatrně zatáhněte za vrchní lano a mírně povolte lano spodní. Kite je lehce tažen nad zemí a jeho nos se zvedne. Jakmile se znovu nos vzpřímí, zatáhněte také za druhé lano pro získání kompletní kontroly nad vaším kitem.
(Pro vyvarování se poškození kitu, provádějte tyto pozemní manévry pouze na měkkém povrchu – písčitá pláž, louka – a s velkou opatrností).
Zabalení kitu
Jakmile budete mít kite zajištěný, uvolněte letová lana z kitu. Naviňte pohybem ve tvaru osmičky obě lana na navíječ. Při navíjení lana postupujte s navíječem a vyvarujte se tažení lana po zemi. Tímto zamezíte zašpinění lana a jeho opotřebování otěrem.
Složení kitu je shodné s jeho sestavením, jednotlivé kroky jdou pouze v opačném pořadí.
(Buďte opatrní při vytahování rozpěr. Může se snadno stát, že se jeden konec tyče protlačí skrze vlákna plachty, v okamžiku kdy je druhý konec prudce uvolněn z konektoru.)
Nastavení uzdy
I přesto, že jsou HQ kity nastaveny již z výroby, měli byste znát, jak nastavit uzdu. Při nastavování byste měli postupovat pomalu. Již 5 mm má vliv.
1. Ujistěte se, že značky na uzdě vyznačené během výroby jsou zachovány tak, abyste mohli vždy najít cestu zpět do továrního nastavení. Vždy nastavujte obě strany symetricky. V těchto instrukcích vycházíme ze standardní 3-bodovou uzdu, u které se všechny tři uzdové segmenty sbíhají v jednom bodě – uzdovém bodě. Jestliže jsou lana v uzlovém bodě připevněna k uzdě pomocí uzlu typu “prusík“, postupujte dle instrukcí uvedených v kruzích. Ve většině případů jsou však použity jednoduché dvojsmyčky.
2. Jak nastavit kite “strměji“: uvolněte dvojsmyčku a posuňte lano se značkou vzhůru nad uzdový bod. Nos kitu se tak posune mírně strmě vzad. Ujistěte se, že je dvojsmyčka po posunu opět utažena. Tímto jste nastavili strmější náběhový úhel vašeho kitu. Takto nastavený kite potřebuje pro svůj let silnější vítr, na druhou stranu reaguje rychleji, více táhne a má větší tendenci k přetáčivosti, zatímco v letu dopředu je pomalejší. Pokud váš kite nechce stoupat či se vůbec odlepit od země, nastavili jste náběhový úhel příliš strmý.
3. Jak nastavit kite “plošeji“: uvolněte dvojsmyčku a posuňte lano se značkou dolů, pod uzlový bod. Nos kitu se tak posune mírně vpřed. Kite se nyní nachází v plošším nastavení. Až do určitého bodu posunu toto nastavení umožňuje kitu létat v slabším větru. Ovlivňuje ale také let do zatáček. Kite nyní reaguje pomaleji na řídicí pokyny, méně táhne a jeho odezva je měkčí. Toto “ploché“ nastavení je také vhodné pro velmi silný vítr, kdy kite příliš táhne. Kite sice trochu ztratí tlak, ale bude létat rychleji.
4. Některé modely mají provazový žebřík, tj. na laně udělaných několik uzlů za sebou, které tvoří jakýsi pomyslný žebřík. Tento prvek umožňuje snadné nastavení uzdy jednoduchým posouváním dvojsmyčky. Pokud je žebřík upevněn ke konektoru na horní náběhové hraně, posun horního uzdového segmentu ve směru náběhové strany (modrá šipka) způsobí, že se kite stane “plošším“. Posunem dvojsmyčky dál od náběhové hrany (červená šipka) vytvoříme strmější náběhový úhel.
Tipy a triky
Jestliže Váš kite nelétá tak, jak by měl, je to často způsobeno maličkostmi. Následující seznam uvádí několik tipů pro úspěšné létání:
- Prostě není jen dostatečný vítr. Jednoduše zkuste později.
- Během posledního nárazu se tyče vyvlékly z konektorů. Zkontrolujte, zda jsou všechny tyče řádně zasunuty v konektorech.
- Kite jde po startu okamžitě k zemi. Nejprve zkontrolujte, zda je lano ve vaší levé ruce připevněno k levé straně kitu a lano v pravé ruce k pravé straně kitu.
- Pilot nezůstává klidný nebo panikaří. Klid přichází s prvními úspěšnými pokusy. Během řízení provádějte malé pohyby. Mnoho draků lze řídit pohyby ne delšími než je Vaše paže.
- Nestojíte zády k větru a vytahujete kite ze zóny proudění až za hranu větrného okna. Vpřed se vždy pohybujte ve směru větru a dozadu vždy proti směru větru.
- Kite je špatně ustrojený. Před startem zkontrolujte, zda je kite sestaven do továrního nastavení (viz kapitola o ladění uzdy).
- Kite je složen špatně dohromady nebo je uzda obtočena kolem tyče.
- Kite je příliš pomalý nebo naopak příliš rychlý. Délka a průřez lan mají zásadní vliv na letový výkon kitu. Lana z továrny jsou univerzální pro co nejširší rozsah síly větru. Použitím tenkých, lehkých lan rozšíříte použitelnost kitu do oblasti slabších větrů. Zkušení piloti, kteří chtějí létat s dvoulanovým kitem v silných větrech, by měli použít lana s vysokou pevností.
- Překroucená lana: lana se odmotávají z navíječe během odvíjení stejnou cestou, jakou byla předtím na navíječ navinuta. Všechna překroucení, která vznikají během navíjení, musí být ihned odstraněna. Jestliže lana vytvoří zkrouceniny po odvinutí, sevřete na jednom konci lano do dlaně (do každé ruky vezměte jedno lano), jděte podél lana na druhý konec a přitom nechte lano klouzat v dlani. Všechny zkrouceniny na laně by měly po jednom průchodu podél lana zmizet.
- Věnujte také pozornost smyčkám/kudrlinkám na laně. Jak je patrné z fotografie, pouze malá část vnějšího opletení lana nese zátěž. Tato část také zkracuje lano a zvyšuje tření během vytváření smyček/kudrlinek. Pro zamezení tvorby kudrlinek je nejjednodušší stisknout pevně lano mezi palcem, ukazováčkem a prostředníčkem a přejet takto prsty dvakrát či třikrát po celé délce lana.
Lana se ještě mohou během prvních několika hodin letu nebo pod silnou zátěží protáhnout, což ztěžuje ovladatelnost kitu. Prodloužení v řádu několika centimetrů lze korigovat. Udělejte si proto čas pro kontrolu lan a v případě potřeby je vzájemně srovnejte.
Srovnání délky lan (viz obrázek nahoře)
Připevněte jeden konec obou lan na pevný bod. Natáhněte obě lana najednou a na obou lanech udělejte ve stejné výšce vodorovnou značku. Uvolněte uzel na poutku delšího lana a ujistěte se, že konec lana nezmizí v krytu poutka. Zatlačte krytku až k vyznačené značce. Nyní vyhlaďte krytku směrem dolů k volnému konci lana a uvažte nové poutko.
Péče a údržba
- O Váš HQ kite je snadné pečovat. Kite nevyžaduje žádnou speciální údržbu, kromě pravidelných kontrol na poškození a opotřebení.
- Nečistoty mohou být smyty vlažnou vodou. Používejte jemný mýdlový roztok, vyvarujte se silných čističů. Houba je velmi užitečný pomocník!
- Nikdy nenechávejte váš kite po několik dní zabalený vlhký. Vlhkost zanechává na plachtě neatraktivní plísňové skvrny a zabarvení.
- Vždy balte lana do přiložených navíječů, protože UV záření snižuje jejich trvanlivost. Vyvarujte se zbytečnému zašpinění lan, při jejich navíjení postupujte směrem k nim. Špína, uzly, zkroucení nebo kontakt s jinými lany či objekty může snížit pevnost v tahu lana o více než 10 %.
- Vyvarujte se zbytečnému vystavování plachty slunečnímu záření. Toto opatření Vám zajistí barevnou stálost plachty po dlouhou dobu.
- Váš kite je vysoce kvalitní výrobek. Opravy se vyplatí téměř vždy. Zlomné tyče lze rychle vyměnit, díry v plachtě mohou být spraveny. Váš prodejce Vám s potěšením pomůže.
- Užitečnými pomůckami pro opravy jsou: pila, nastříhaný spojovací drát, brusný papír, vteřinové lepidlo, nůž a metr.
Kresby, texty, fotografie a grafiky z tohoto průvodce sportovními kity jsou předmětem ochrany autorských práv a není je dovoleno reprodukovat nebo publikovat bez písemného povolení společnosti Invento Products & Services GmbH a NejlevnejsiDraci.cz!